lördag 19 januari 2013

Vävtips: Framknytning "Snabb"

Vävtips: Framknytning "Snabb"

Går också under namnet Engelsk, kärt barn har många namn.

Varför: Det här är en framknytning som fungerar för alla material, men är särskilt bra för glansiga material som lin då pärlknuten gör att garnet inte glider ur knuten. Det går åt lite av varpen. Och den är ganska snabb.

Verktyg: Nagelborste, mattvarp.

Hur: Börja från ena kanten ta fram varpen i grupper som är ungefär 2 cm breda.


För att få varptrådarna lika spända använder jag en nagelborste som jag "borstar" med några gånger.


Utan att släppa taget efter sista borstningen knyt en pärlknut, lämna en några centimeter lång tofs.


Gå vidare till nästa grupp med varptrådar.


Försök att knyta så tofsen blir lika långa på alla varpgruppen.


Dags att göra i ordning mattvarpen, jag brukar måtta till mattvarpen så den är skedbredden gånger tre och så dubblerar jag den. Vik mattvarpen dubbel gör dockan så att du börjar med vikningen.


Fäst mattvarpen vid bomkäppen genom att dra dockan genom vikningen.


Nu är det då dags att binda samman varpen och bomkäppen. Börja från vänster, trä in dockan i mitten av mitten av en varpgrupp, sedan runt bomkäppen osv. Dra åt mattvarpen samtidigt som du gör detta.


När du kommit till slutet av varpen knyt en rosett för att fästa mattvarpen.


Börja om från vänster och spänn varpen, gör så hela vägen till höger. Knyt om rosetten. Känn igenom varpen så alla trådar är lika spända. Om det är trådgrupper som inte är lika spända som resten börja längst i vänster på den gruppen och gå hela vägen till höger.

Nu är det bara att börja väva.

11 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Har du gul mattvarp till dina jeans? Så spännande!

    SvaraRadera
  2. Det är min favorit framknytning.

    Den gula varpen är från ett tidigare projekt, det är svart varp i mina jeansmattor. Jag är sugen på att prova röd varp. Gul varp skulle inte heller vara helt fel.

    SvaraRadera
  3. Vilken spännande blogg du har med så många tipps, inte bara om vävning.
    Ska gärna besöka dig igen.

    Med hälsningar från Tyskland
    maliz

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket, kul att du har hittat hit till mig. =)

    SvaraRadera
  5. Jag ville säga tack för inspirationen att äntligen använda denna metod! Det hjälpte mig använda mindre varp när knyta på. Jag älskar att lära några ord av vävning på svenska också!

    SvaraRadera
  6. Bra idé. Jag skall testa detta nästa gång. Ha en bra lördagkväll. //MalinSj

    SvaraRadera
  7. Det här måste jag testa. Om du hittar ett fel när du börjat väva , hur gör man då?
    Knyter du upp knuten och rättar till felet och sedan börja om från början med varpen som du trätt i öglorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur jag gör med fel, jag önskar jag kunde säga att gör aldrig fel så jag vet inte men det gör jag. Här är några olika sätt.

      Jag löser felen olika beroende av felet, här är några lösningar.

      Två trådar som korsas i skeden: Jag väver en bit så jag har en kant att fästa en nål i. Därefter klipper jag av dom två korsade trådarna sätter dom i rätt rör och fäster dom med en nål i vävkanten.

      Spänningen blir inte bra eftersom vissa knutarna går i framknytningskäppen: Du behöver inte dra ut snöret men lätta på spänningen av snöret och gör ytterligare en knut ovanför den "gamla" knuten på grupperna där knutarna slår i.

      Om det är större fel då är det bara att knyta upp knutarna och börja om, det är nackdelen med denna framknytningen man vill verkligen inte göra fel i solvning eller skedning.

      Hoppas jag har svarat på dina funderingar, hör gärna av dig om du har flera.

      Radera
  8. Kul att läsa din blogg

    SvaraRadera