söndag 1 januari 2012

Vävtips: Knyta in nya varptrådar

Vävtips: Knyta in nya varptrådar

Varför: För att kunna byta ut färger i en uppsatt varp och på så sätt kunna göra flera olika randningar utan att behöva sätta upp en helt ny väv.

Samma metod kan användas för att laga trådar som gått av, för att slippa knutar i väven. Med skillnaden att när du har vävt så långt att den trasiga varptråden når fram till vävkanten drar du fram den och fäster och fortsätter väva med den.
Verktyg: Tyngder, jag använder PET-flaskor som jag har fyllt med grus. För att kunna hänga fast dom i varpen använder jag upphägningssnöre från Texsov som jag sedan kan sätta fast en S-krok i.

 Hur: Om det bara är en enstaka trådar som ska knytas i så mäter jag av dom med ett måttband. Om det är bredare ränder så varpar jag en varp på varpan.


Jag ska visa hur jag byter ut dom smalare röda ränderna till svarta. Denna väven är tre bröddukar på bredden. Jag varpar 6 varpflätor, 2 per duk, det blir två räder per varpfläta.


Gå sedan till vävstolens "baksida" dra skälstickorna så nära solven du kan, klipp sedan av varptrådarna som ska bytas ut någonstans mellan skälstickor och sträckbom, det är bättre ju närmare sträckbom du är, eftersom det är trådändarna som går genom solv och skäl stickor som du ska knyta med.

Nu är det dags att plocka fram varpflätorna. Knyt upp skälet, byt ut ombindningssnöret med korta skälstickor eller ett skaftlås, du kommer att ta bort det när du har knutit ihop varptrådarna.

Knyt ihop en röd och en svart varptrådtråd i den ordning som dom ligger i skälet. Knuten behöver inte hålla för vävning, jag brukar använda mig av en pärlknut. Ta sedan bort skaftlåset eller det som du använt som provisoriskt skälspröt.


När du har knutit ihop alla nya varptrådar med dom gamla varptrådarna är det dags att dra fram dom till vävkanten. Det kan ta emot lite när alla knutar ska gå igenom solv och sked det brukar funka att "rycka" lite i varptrådarna.


Sedan klipper du bort knutarna och sedan ska dom nya varptrådarna fästas vid vävkanten. I detta fallet då det ska vara frans runt alla dukar fungerar det att knyta en rosett. Om du vill ha en mer osynlig skarv sätter du en eller flera knappnålar på det vävda som du sedan kan linda dom nya varptrådarna runt. När du sedan har vävt cirka 10 cm tar du bort knappnålarna.


Nu ska tyngderna på plats. Det görs enkelt genom att knyta en löpögla på varpflätan där kan du sedan hänga fast tyngdens S-krok. Var noga med att ha samma vikt på alla tyngder och att dom nya varptrådarna får samma spänning som resten av varpen. Dra tillbaka skälstickorna så att dom är vid sträckbommen.

När du sedan ska dra fram varpen flyttar du tyngderna genom att knyta en ny löpögla.

4 kommentarer:

  1. Nu blev jag vävsugen. Har inte vävt på ett par år. .

    SvaraRadera
  2. Jag glad jag blir att du blir inspirerad det är det bästa betyget man kan få. Hoppas du hittar något riktigt fint och roligt att väva. =)

    SvaraRadera
  3. Du har gjort en väldigt bra beskrivning på hur man knyter in nya trådar eller "trollar bort" knutar i väven. Jag har ofta gjort så och ibland i min vävstuga så hänger det trådar och tyngder från vävstolen

    SvaraRadera
  4. Vad kul att höra.

    Det är mitt favorit sätt att laga trådar och på både Sätergläntan och Väfskolan gjorde vi så, men den står aldrig beskriven i någon vävbok.

    SvaraRadera