tisdag 1 januari 2013

Årskrönika 2012, Årets födelsedagsbarn

Då var det då dags att summera 2012, det har varit ett kul år och ett år med mycket arbete. Mycket har handlat om att SHR fyllde 100år.



Utställningen VÄV på Nordiska museet som invigdes i maj var en stor händelse för mig. Jag deltog med en våd fälltäcksväv, en rekonstruktion av en väv från Vemdalen. Jag började väv i januari i år, först provvävning och sedan vävde jag två våder. I maj var jag ner och vävde i vävstugan i utställningen, en underbar helg med mycket prat om vävning, för så mycket vävning blev det inte.


Den stora hemslöjdsutställningen var på Liljevalchs på Djurgården. En del av utställningen var den stora skogen med löv som slöjdare från hela Sverige har skapat. Jag hade också med ett löv. Ett löv som jag började slöjda på nyåret för ett år sen. Efter mycket tankar blev det ett "bollkudde"löv. I September såldes mitt löv för 260 kr på tradera, pengar som gick till VI-skogen.



Det är otroligt hur folkkonst kan få människor från 40 länder att resa till Sverige och Tjörn. Så var det i juni och IOV youth congress, själv tog jag tåget till Stockholm. Det enda vi hade gemensamt var vår kärlek till folkkonst, så var det i alla fall på ytan, efter några dagar var det bara att inse att det var mycket mycket mer vi hade gemensamt. Detta blev en vecka där jag upptäckte mycket om mig själv men också om resten av världen.



Jag fick också en anledning till att bli klar med min folkdräkt, som jag fick användning av på invigningen av kongressen på Liljevalchs. Det var så kul att se alla olika folkdräkter från jordens alla hörn. Dräkterna på bilden är från Polen.


Mitt sista födelsedagskalas var jag på i oktober och utställningen Hemlikt på designgalleriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar