lördag 2 juli 2011

Smygmaskvirkade vantar - mönster

Nu är mina vantar klara och tänkte att det kanske är fler än jag som tycker att det är kul att smygmaskvirka. Detta mönster är ett grundmönster. Smygmaskvirkning blir inte så töjbart på bredden med däremot på längden.


Smygmaskvirkade vantar

Storlek: Dam, bredd: 9 cm

Garn: 75 gram av 3-tr Svenskullgarn [100g = 200 m]

Masktäthet: 10 m x 10 varv = 5 cm

Förkortningar:
sm = smygmaska
lm = luftmaska
BM = bakre maskbågen
FM = främre maskbågen

Minskningar (minska 1 sm), görs genom att virka ihop 2 sm. Plocka upp två FM på virknålen och dra garnet igenom båda maskbågarna. Detta för att undvika hål.

Då börjar vi (båda vantarna virkas lika):

Lägg upp 38 lm.
Virka 5 varv i BM, resten av vanten i FM.
Virka i cirka 12 cm, eller så långt du vill till tumhålet.
Tumhålet gör du genom att virka 6 lm, hoppa över 8 m virka fast luftmaskkedjan där.
Fortsätt virka tills lillfingret är täckt.
Nu börjar minskningarna, virka 5 sm minska 1 sm. Fortsätt minska tills 10 m återstår.

Tumme: Plocka upp 15 maskor runt tumhålet.
Virka tills tummen täcks helt.
Minska genom att virka 1 sm, minska 1 sm. Fortsätt minska tills 5 m återstår.

Virka en till vante.

Sy ihop toppen av vanten och tummen. Beroende på hur du syr ihop vantarna så kan du bestämma om det blir en höger och en vänster vante eller om dom blir lika.

10 kommentarer:

  1. jag har aldrig testat smygmaskvirkning, det får bli på min vill-göra-lista (den är lång)... :)

    SvaraRadera
  2. Det är riktigt roligt och i grovt garn tar det inte så lång tid, det viktiga är att virka löst.

    "vill-göra-listan" är alltid lång, så projekt saknas aldrig, tur är nog det. Vad skulle man annars göra?!

    SvaraRadera
  3. Jag vill jättegärna länka till ditt mönster från 365 saker du kan sticka och virka. Hoppas att det är okej och att jag får låna din bild??
    /Efwa

    SvaraRadera
  4. Vilka fina vantar! När du skriver "Virka 5 varv i BM, resten av vanten i FM...", är det då smygmaskor man ska virka?

    SvaraRadera
  5. Hej

    Hela vanten ska virkas i smygmaskor. Med nertag i olika maskbågar. Först 5 varv i bakremaskbågen BM och sen resten i främremaskbågen FM.

    Hoppas att du är nöjd med förtydligandet, fråga gärna om du har fler funderingar.

    Tack för din kommentar.

    /Hanna-Kristine

    SvaraRadera
  6. Tack för hjälpen. Detta måste jag prova!

    SvaraRadera
  7. Det är jätte roligt och det går att göra många variander på mönster genom att virka i främre eller bakremaskbågen. Man kan gör vantarna randiga eller rutiga. Det är bara fantasin som sätter stopp.

    SvaraRadera
  8. Va du är gullig som delar med dej av mönstret, jag längtar att få börja med vantarna men först måste jag sticka färdigt 2011 kalenderstickning. Tack

    SvaraRadera
  9. Tack så mycket.

    Hoppas att det blir ett par riktigt härliga vantar =)

    SvaraRadera