torsdag 10 februari 2011

Vävtips: Solvning med solvkrok

Tänkte jag skulle dela med mig av några vävtips. Dessa kommer att komma eftersom jag använder dom så jag kan fota. Man får gärna ha åsikter eller andra varianter av "mina" tips, jag kommer att visa det som fungerar för mig, men jag ser fram emot att höra vad ni tycker och tänker.



Vävtips: Solvning med solvkrok

Varför: För mig går solvningen mycket fortare och det blir mindre fel. Jag solvar minst 300 trådar i timmen.

Verktyg: Solvkrok

Hur: På bilden så solvar jag raktgenomgående på fyra skaft. Jag flyttar fram solv till nästa rapport, i detta fall fyra solv, ett på varje skaft. Sedan går jag bak till skaftkäpparna och plockar fram nästa fyra trådar och lägger dom i ordning mellan mina fingrar. Efter det använder jag solvkroken för att dra igenom trådarna i tur och ordning genom solven. När rapporten är klar skjuter jag den åt höger.

4 kommentarer:

  1. För mej funkar det bäst att solva och skeda samtidigt. Tar en bit av varpbredden och kör på. Sen brukar jag ta en paus och så på´t igen!

    SvaraRadera
  2. Jag har provat det men känner inte att jag får något flyt i det, men det beror helt säkert hur man har lärt sig. Jag får ta och prova igen, det är ju ett tag sen nu.

    Det låter så smidigt då är man ju helt klar och behöver inte "börja om".

    Tack för din kommentar

    SvaraRadera
  3. Jag gör likadant som du. Min erfarenhet säger också att du får upp snabbheten på detta vis genom att virka upp alla trådar direkt som du har mellan fingrarna.Det går faktiskt även med 5 trådar. (när man solvar en satin på 5 skaft så underlättar det att plocka fram 5 solv och 5 trådar och virka upp dessa med solvkroken . Trådarna har du mellan fingrarna och den 5é sitter mellan tummen och den andra handen. Testa! MalinSj

    SvaraRadera
  4. danke für den tipp!! gruß wiebke

    SvaraRadera