måndag 7 mars 2011

Vävtips: Omknytningssnören



Vävtips: Omknytningssnören

Varför: Att knyta egna omknytningssnören av effsingar i bomull 16/2 är inte bara ett bra sätt att återanvända dessa utan man får också jätte bra snören.

Verktyg: Sax

Hur: Jag använder mig av två längder av snören, en längre på cirka 60 cm och kortare på cirka 35 cm. Dom längre är helvita och jag använder dessa till att knyta om skälet. Dom kortare använder jag för att knyta om varpen. Färguppdelningen är för att jag inte ska råka knyta upp skälet.



Jag "drar" ut ungefär 12 trådar ur effingarna dessa klipper jag sedan i den längd jag vill ha, oftast så viker jag dom så det inte blir något spill. Sedan knyter jag en pärlknut längst ut i varje ände.



Svårare än så är det inte men det blir ett bra resultat då man får omknytningssnören så är lätta och trevliga att använda och så varken glider upp för lätt eller är omöjliga att få upp. Sedan blir det som en liten dagbok över ens bomullsvävar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar