lördag 18 juni 2011

Vävtips: Vävstolsstöttor

Vävtips: Vävstolsstöttor

Det här vävtipset är för oss med "dansande" vävstolar. Jag gillar min Öxabäck lilla men den är inte tung och trots gummifötter så flyttas den med varje tillslag.

Varför: För att hindra vävstolen att flytta sig. Och krossa dig mot väggen.

Verktyg: Det du behöver för att göra stöttorna är några träplankor. Längden ska vara det avstånd du vill ha mellan vävstol och vägg. I mitt fall cirka 60 cm. Sedan ett uttag som är lika brett som sidostyckenas bred och djupet cirka 10 cm. Det är så att stöttorna sitter stadigt mot vävstolen. Om man vill kan man fodra uttaget med filt.
För att skydda väggen är en bit cirka 10 x 15 cm fastskruvad i andra änden.


Hur: Stöttorna sätts mellan vävstol och vägg. Och vävstolen står still.

2 kommentarer:

  1. Problemet kan vara att väggen faktiskt skadas! Men sådana distansplankor följde med en gammal vävstol som inledde mitt vävande. (Vi gör sådana distanser till sofforna också!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ta sig en funderare utifrån vilket material man har i sin vägg. Jag har själv gipsplattor och dom har inte skadats tack vare att att jag har en större platta mot väggen. Men jag har hört om dom som har bankat sig genom gips. Man kan också lägga plankorna mot listen, med risken att listen går sönder.

      Man får ta sig en funderare om det är en lösning som fungerar för min vägg.

      Tack för din kommentar
      /Hanna-Kristine

      Radera