söndag 1 september 2013

Teknikensunder


I sommar så köpte jag en iPad, och nu har jag hittat flera bra appar för hantverksnördar. En som jag använder nu är "StitchSketch". Det är ett mönsterritningsprogram.

Det är gjort för korsstygn men eftersom man kan välja hur många rader vs. stygn det är så passar det utmärkt för vävning. Till exempel om man ritar en klassisk rya som är 7 x 10 så skriver man in det så blir rutorna så och man får en rättvis bild hur det kommer att se ut när man väver. Men det finns också så man kan göra stickmönster.

Jag håller på att rita in mönster på en gammal rya som jag ska kopiera. Jag har en uppförstorad bild på datorn och så ritar jag in mönster i iPaden. Då kan jag också se hur många knutar det blir av varje färg och det är behändigt för materialuträkningen. Sedan gör jag om mönster till .pdf och skicka den via molnet eller e-mail till min dator eller till kunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar