tisdag 10 september 2013

Inte för glest inte för tät


Det är nästan ett år sedan nu som jag vävde linnepanama för att brodera vävsöm på. Men det som jag fastnar i hela tiden i är broderigarnet och tiden. Ikväll har jag provbroderat och jag kan inte säga att jag är nöjd, men det finns fler garner att testa. Provet är broderat med Wålstedts gobelänggarn, rester från flamskvävningen.

Sen blir jag sugen på att skicka iväg tyget på mangling så att det blir slät och fint, och får sån härlig linneglans.

Jag har också testat en ny sorts nål, en nål med ögat i mitten och två spetsar. Den är gjord för broderi i båge där man har satt fast bågen och har båda händerna fria. Då kan man ha en hand under och en hand över bågen och det går mycket fortare med hjälp av denna nålen. Och det får jag hålla med om, det går fortare och det känns smidigare eftersom man inte behöver vända på nålen. Och det kanske viktigaste, tråden snor sig inte.

Om ni är sugna på att titta på riktigt fina vävsömsbroderier titta in på Åsa och Martins blogg, där visar Åsa hur hon har jobbat med vävsöm.

4 kommentarer:

  1. Skicka iväg på mangling? O_o Aldrig hört talas om att man kan göra det ens. Känner du ingen som bor i lägenhet? Dom flesta lägenhetstvättstugor har mangel. Har du riktigt tur så har dom till och med en stenmangel, då blir det riktigt platt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska erkänna att jag jobbar på kemtvätt så jag har kontakter när det kommer till mangling. Men det är inte ovanligt att skicka i väg för mangling, så det kan man göra. =)

      Men jag ska följa ditt tips och kolla upp om jag har en mangel i min närhet, det kan vara bra att veta.

      Radera
  2. Intressant med nålen, det ska jag testa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det det går smidigare än man kan tro.

      Radera