onsdag 4 september 2013

Intåg i sommarhagen

Utsikten från balkongen
I sommar har jag varit på besök på Wilhelm Petersson-Bergers Sommarhagen. Det hus som han byggde på 1910-talet, han hade det först som sommarstuga och från 1930-talet fram till sin död 1942 bodde han där permanent.

Väggmålning i musikrummet
Huset är väldigt vackert, både på utsidan med en underbar utsikt och insidan med en fantastisk inredning och målningar av Paul Jonze. Jag tycker att målningen vid eldstaden i musikrummet ser ut som glada munnar.

Löpare på bordet i musikrummet

Det finns också många vackra textilier, det är mattor, löpare, gardiner, överkast, kuddar mm. Dom flesta är handvävda och så vackra, och dom hänger ihop med resten av inredningen. Textilierna har ofta ett geografiskt mönster. Jag blir otroligt inspirerad.

Sista dagen som dom har öppet är 8 september och jag kan rekommendera att besök.

2 kommentarer:

  1. Ja, det är otroligt vacker utsikt och natur därifrån. Jag var där för ett par år sen men missade visningen av huset. Otur, men besöket var värt för bara utsikten skull. Måste försöka ta mig dit fler gånger. Kanske blir det något du skapar efter detta inspirationsbesök du haft? /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick ett antal idéer, får se om det blir någon som förverkligas.

      Dom har ordnat med CD-guider så man kan gå i lugn och ro i huset och i sin egen takt. Helt perfekt för mig.

      Radera