måndag 30 september 2013

Ett inlägg om att leta efter något och hittat något annat


Jag har fått en förfrågan på ett band till en folkdräkt, jag har fått en bild och mått. Men jag kan inte låta bli att titta igenom mina pärmar med äldre band från Jämtland. Så i min jakt efter ett originalband att ha som förlaga, hittade jag tillbaka till några favoriter.

Som bandet på bilden, ett band vävt före 1876 av Helena Jonasdotter, hon bodde i Grevåker i Hammerdal i norra Jämtland.

Jag gillar hur mönstret är uppbyggt med dom smala bårderna med den bredare enfärgade randen i mitten. Väverska har räknat ut hur hon kan få till tre färger i bårderna genom att låta det röda inslaget flottera, smart.

Nu fungerar inte det här bandet till min kund då hennes folkdräkt kommer från södra Jämtland, alltså ett helt annat dräktområde, Jämtland har tre (Storsjöbygden, Norra Jämtland och Östra Jämtland). Mer specifikt än så blir det inte i folkdräkts Jämtland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar