måndag 16 september 2013

Som ett barn på julafton


Idag har jag varit en sväng till Ullforum, för idag spinns mitt garn. Mitt garn med STORA bokstäver. När jag kom dit höll dom köra ullen igenom kardverket. En helt underbar ull, lång och glansig.


Ur kardverket kommer det ett förgarn, efter det går det igenom ett sträckverk.



Sen är det dags för spinnmaskinen, och här blev det lite ställande och byte av olika saker, allt har ett namn men dom var helt nya för mig så jag kommer inte ihåg dom. Efter ett tag stannade Lena maskinen så fick jag säga vad jag tyckte, vilket är ju jättesvårt. Det ska bli spännande att se hur det blir i vävstolen, i spinnmaskinen såg det i alla fall helt underbart ut. Det är tur att dom skriver ner "receptet" som om jag vill ha mer så har vi något att utgå ifrån.

Garnet får jag hämta när jag vill, eller snarare har tid.

4 kommentarer:

  1. Vilken känsla!! Vad är det för ull?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En helt underbar känsla.

      Ullen kommer från får som är en blandning mellan leicesterfår och pälsfår, den är mellan 10 och 15 cm lång och väldigt glansig.

      Radera
  2. Förstår att det var en fantastisk känsla. Det är bara att gratulera och önska fortsatt lycka till.
    Monika

    SvaraRadera