söndag 22 september 2013

En Jämtländskfågel fångad

Igår var jag på kurs, jag skrev lite om det igår. Nu har jag lagt in alla bilder i datorn.


Lena Persson var vår lärare, här visar hon dom typiska stygnen för Jämtlandssöm. Det mesta är broderat med langett och stjälkstygn. Bland annat visade hon hur man broderar en fågel.


Det är många fåglar i jämtlandssöm, men dom är inte så lätta att få till. Man måste sy i en vis ordning och tät med stygn, annars ser det lätt ut som fiskskelett. Här är två olika fåglar.



Alla broderade sedan olika mönster. Det växte fram brudpar, träd, solar och blomsterslingor.


Jag fick nästan till två träd, en garn och en tall med varsin fågel i toppen. Sen är det ofelbart att när man går på kurs så blir man inspirerad till att fortsätta så idag har jag skissat vidare på ett mönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar