tisdag 3 september 2013

10-års jubileum


I dagarna är det 10 år sedan jag påbörjade mina studier på Textilhögskolan och Väfskolan. Och man kan nog säga att jag har blivit nostalgisk dom senaste dagarna. Mina tre år på Väfskolan är år som förändrade mig både som vävare och som människa. Idag tänker jag också på vad jag skulle ha velat säga till mitt 10 år yngre vävare, saker jag vet idag. Det är lätt att vara efterklok.

Bild från BT av tre av min lärare Martin, Åsa och Ulla
Undra hur många gånger jag har sprungit upp och ner för trappan som gick upp till den övre vävsalen.


Det här är en av dom sista vävstolarna som jag vävde i, och som jag provvävde mitt examensarbete i. I ett hörn så solen lyste in på den, en vägg som fungerade som en enda stor anslagstavla. Det blev en favoritplats för mig.


Här är jag då, några veckor innan examen i en västergötländskbokskog med mina examensarbete, passfodral i mönstervävd dubbelväv.

Men det jubileet är 3 år bort. Nu ska jag sluta titta bakåt och se framåt istället.

7 kommentarer:

  1. Grattis!
    Din resa verkar underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den verkligen, hoppas att dom kommer igång med en ny utbildning, så fler får samma möjlighet som mig och mina kurskamrater.

      Radera
  2. Hej,
    Ibland undrar jag vad som hade hänt om jag valt textilspåret istället för att läsa ekonomi... För, det var mina val: sömmerska eller ekonom... Hypotetisk fråga, för det är så mycket jag varit med om som jag hade saknat om jag valt textilspåret. Men ändå kan jag bli nostalgisk när jag läser ditt inlägg.

    Undrar dock: vilka råd hade du gett de unga väverskorna? Tycker nog det förtjänar ett eget blogginlägg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir det så att man tänker, vad skulle ha hänt om jag valt si eller så, eller gjort si eller så.

      Jag ska fundera på vilka råd jag skulle ge, tack för tipset.

      Radera
  3. Oj, är det redan 10 år sedan. Ja tänk vad tiden gått och vilken resa man gör. Kul att följa din vävning Hanna-Kristine :)

    SvaraRadera