söndag 11 maj 2014

På utflykt till Skåne


I helgen har jag varit i Skåne och haft styrelsemöte med riksstyrelsen för "Riksföreningen för Handvävning". Värd för detta styrelsemöte är Anne som är vise ordförande i styrelsen och hennes man Jan som har sköt allt med matlagningen. Oj, vad gott vi har ätit hela helgen.

Just den här årstiden är skillnaden mellan Jämtland och Skåne så stort, där blommar syrenen, äppelträden, liljekonvalj, julrosor och alla träden är gröna och här hemma har det inte hänt lika mycket.


Anne har en helt underbar liten vävstuga som rymmer fyra vävstolar. Det är damast, 16-skaftad linneväv som ska bli lakan och handduksväv i våffelbindning. Själva vävstugan var ett stall med två boxar, efter att dom tagit bort mellanväggen och öppnat för större fönster är resultatet en underbart ljus vävstuga. Jag måste erkänna att jag blev väldigt avundsjuk, det skulle vara underbart att ha en sån vävstuga, garaget börjar ligga i farozonen.


Något som Anne har mycket av så är det väv och textilböcker, hon har närmare 500 stycken, både gamla och nya. Det finns mycket att botanisera bland, så det blev en del bläddrande i olika böcker och nattdiskussioner om bindningar och vävning.

Vistelsen i Skåne har som sagt var varit underbar resan har varit "innehållsrik". Det hela började med att flyget var försenat redan från start, sedan var flyget försenat från Arlanda, till råga på allt hade min väska inte kommit med, utan den fick jag vid 16:00 på lördagen. Idag när jag skulle hem gick det bra till Bromma, där fick "mitt" plan tekniska problem och efter några om och men i 1,5 timme bestämdes det att man ställde in den turen och vi blev ombokade till nästa flyg 15:50. Så jag kom hem 3,5 timme försent. Något som dock hände som aldrig har hänt tidigare var att min väska var först på bandet på Åre/Östersunds flygplats.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar