lördag 3 maj 2014

Det här med trianglar

Jag färgar alltid i trianglar, det är lättsamt och man får stor utdelning med många nyanser. Jag tänkte att jag skulle förklara med några bilder hur en triangel funkar och hur man läser av den.


Man kan göra en triangel hur stor man vill men minst måste varje sida vara 5 prover. Jag gör mina med 6 prover per sida, det betyder att varje prov har fem delar färg.


I hörnen är grundfärgerna som består av fem delar av samma färg. I detta fallet är det briljantgul (500) i toppen, gul (050) till vänster och turkos (005) till höger. Varje färg i triangeln kan man kalla vid en "kod", den berättar hur många delar av varje grundfärg som ett provbestår av. Första siffran är hur många delar av toppfärgen, andra hur många delar av färgen till vänster och den tredje siffran är hur många delar av färgen till höger. Jag brukar förkorta det TVH, topp, vänster och höger.


En triangel består av tre stegar, det är blandningar mellan två av grundfärgerna. Denna stegen är blandningen mellan briljantgul (500) och gul (050). Uppifrån är det då den rena briljantgul (500), nästa består av 4 delar briljantgul och 1 del gul, den heter därför (410), nästa består av 3 delar briljantgul och 2 del gul (320), nästa består av 2 delar briljantgul och 3 del gul (230), nästa består av 1 delar briljantgul och 4 del gul (140) och slutligen den rena gula (050).


Den andra stegen går mellan vänster och höger. Den börjar med den rena gula (050) och fortsätter med 4 delar gul och 1 den turkos (041) osv med (032), (023), (014), slutligen den rena turkosa (005).


Den sista stegen går mellan toppen och höger. Där heter färgerna från toppen och ner, (500), (401), (302), (203), (104), (005).


Slutligen har vi då triangeln i mitten som består av alla tre färgerna, det är min favoritdel i färgtriangeln, det är här det händer.

Det översta provet består av 3 delar topp, 1 del vänster och 1 del höger (311)

Nästa rad består av två prover. Det till vänster 2 delar topp, 2 delar vänster och 1 del höger (221). Det till höger 2 delar topp, 1 del vänster och 2 delar höger (212).

Tredje och sista raden består av tre prover. Det till vänster 1 del topp, 3 delar vänster och 1 del höger (131). Det i mitten 1 del topp, 2 delar vänster och 2 delar höger (122). Det till höger 1 del topp, 1 del vänster och 3 delar höger (113).

Denna triangeln är färgad med yllefärger från Zenit och färgerna heter Briljantgul, Gul och Turkos, med en färgstyrka på 1%.

Jag kan rekommendera att rita upp en triangel så får du en känsla hur en triangel är upplagd, det är inte så komplicerat som det först kan verka. Och det är mycket roligt sätta att färg garnprover på, man får som sagt var många färger som man kan jobba vidare med.


4 kommentarer:

  1. Hej Hanna!
    Jättekul att se och så bra förklarat. Jag förstår ju att det är viktigt att hitta rätt färg/nyans och att sökandet efter denna är en del i arbetsprocessen... men vad händer med alla de andra snuttarna när du har kommit fram till vilken du vill använda i din väv? Sparas/arkiveras, blir till restgarnsprojekt... berätta!
    /Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du frågar det just idag eftersom jag har haft samma tanke idag när jag har suttit och monterat. Just nu ligger dom sorterade i plastpåsar, något ska det bli av restgarnerna men jag vet inte än. Skulle vara härligt med ett par vantar i massa färger eller kanske yllebroderi, vi får se. Men det kommer på bloggen när det händer. =)

      Radera
  2. Den lilla vetenskapsmannen som bor i mig hoppar runt av förtjusning och klappar i händerna. ;-) Tack för att du delade med dig! Får jag någon gång anledning att börja färga garn/ull på allvar, så ska jag absolut göra trianglar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jätteroligt, hoppas att du får en anledning till triangelfärgning i framtiden. =)

      Radera