söndag 18 september 2011

Besök på Capellagården

Det är ett tag sedan nu, närmare bestämt i april. Men det har inte blivit att jag har skrivit om det än, men jag tycker att det var ett så trevligt besök att det förtjänar ett inlägg. Så ni får trolla er tillbaka till april och Handvävarnas riksårsmöte och än vet vi inget om sommaren 2011. Scillorna blommar för fullt och det är så där härligt vårväder. 
Capellagården är grundat av Carl Malmsten, 1960 började utbildningarna. Nu finns det fyra linjer, textil, möbelsnickeri, keramik och ekologisk odling.
Överallt syns det att det är konstnärliga utbildningar, som i detta trädet med keramik lyktor.
Varje elev har sitt eget arbetsbord, när vi var där var det frenetiskt arbete överallt, terminen började sitt slut.
På väggarna satt hyllor gjorda av snören från Tex-solv, raksprintar och plywood. Så enkelt och smart.
Ingång till en av vävsalarna, som vanligt är det trångt mellan vävstolarna, det är som det ska vara.
Tryckrummet som ligger granne med färgköket som har ett eget litet hus. I tryckrummet är det fönster på tre väggar så det är mycket ljus som kan komma in.
På keramiken kom vi inte så långt efter som det var redovisning men lite fick vi se på hyllorna i väntan på bränning i en av flera ugnar som skolan har.
Inne möbelsnickeriet hade jag inte upp kameran, därför finns det heller inga bilder därifrån. När vi var där var det flera som arbetade med sina gesällarbeten, jag hoppas att det har gott bra för dom och att dom blev godkända.

Sedan gick jag ut genom grinden och kände att för 10 år sedan när jag var i folkhögskolesvängen så hade capellagården definitivt varit ett alternativ att söka till.


3 kommentarer:

  1. Du har nåt att hämta hos mig...
    /Ann-Britt

    SvaraRadera
  2. Hej! Snygg ripslöpare i lin. Använd en mattskyttel till mattlinet så får du på mycket och behöver inte skarva så ofta.

    SvaraRadera
  3. Birgitta, tack för tipset. Med mattskyttel så menar du en större "vanlig" skyttel, för det är en sån jag använder. Eller har jag missat något i skyttelväg, det är så lätt att man snöar in på det man är van.

    Tack för kommentaren och att du tycker om ripslöparen.

    SvaraRadera