lördag 17 september 2011

Väv 2011 - Borås

I dagarna i tre har vävtokiga intagit Borås och Väv 2011, jag har varit en av dom. Det har varit mycket gå och stå, pratande och mycket mycket inspiration. Jag åkte dit tillsammans med hemslöjdskonulenten i Jämtland, då hemslöjdskonsulenterna lanserade sin nya hemsida, textilt hantverk.



I sista stund bestämdes det att vi skulle flyga istället för att åka bil, skönt på många sätt, då det tar 10 timmar med bil till borås nu kom vi istället fram i bra tid onsdag kväll till Borås.

Pinocchio, Borås nua landmärke. När jag bodde där, jag flyttade 2007, då var det en hätsk debatt om pinocchio, så det var kul att se honom klar. Han heter passande nog "Walking to Borås", och jag var ju på resa till Borås.

 
På torsdagen ägnade jag förmiddagen åt att prata med vävintresserade om hemsidan och vävning. Det kul att prata med andra som har samma intresse. Den populäraste montern på textilmuseet var utan tvekan Andreas Möllers med hans "Flying - 8" vävstol och varpa.

Efter att ha varit på textilmuseet bar det i väg till Åhaga och den stora mässlokalen, och det stora habegäret. Men jag lyckades hålla det i schack.Hemslöjden i Östergötland hade en fin monter med Östgötadräll, dom jag tycker är så fin. Det var många montrar och det är otroligt att jag inte hade fler påsar med mig hem, men jag lyckades att hålla mig i skinnet och nöja mig med visitkort och prislistor.

Fredagen började jag med ett besök på "Vic-kemi" för att titta på deras ny kemtvättsmaskin som inte använder Perkloretylen utan något som heter K4. Som är mycket bättre både för naturen och ska enligt uppgift tvätt bättre.

Innan lunch var jag och lyssnade på en föreläsning med Bea Szenfeld, som pratade om sitt arbeta med papper och varför just papper, men också om vikten av marknadsföring och hur viktigt det är. Hon skickade runt både prover och hela plagg i papper, vernissagekort och julkort. Kul att få se och röra.

Baddräkt i papper, sydd av Beas mamma där varje papperspaljett är individuellt fastsydd vid en baddräktgrund.

Min vistelse denna gången i Borås avslutades med en tur till Borås museum i Ramnaparken. Där satt hembygsföreningen och vävde i "Förläggaregården". Häftigast var takmålningen i Kyrkan.

Jag är kort och gott mycket nöjd med Väv 11, många intryck som nu ska sorteras och bearbetas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar