söndag 25 september 2011

Bokmalen Hanna

Jag är med i ett nytt byte, denna gången ett pocketbyte "Pocket & Prassel 6.0" som En bok om dagen håller i.

Så nu kommer mitt första bokinlägg, som inte handlar om hantverksböcker.

Jag ska börja med att säga att jag älskar bibliotek, alla dessa böcker som man kan låna och det är gratis. Jag har det inställningen att om boken är dålig slutar jag att läsa, det finns så många andra bra böcker där ute som jag kan lägga tid på istället.

Som i mitt hantverkande läser jag flera böcker samtidigt beroende på vilket humör jag är. Bokhögen ovan representerar böcker som jag läser eller har läst senaste tiden. Just nu är det mycket biografier, det är spännande att läsa om riktiga människor, både människor som lever nu och historiska människor.

Jag älskar också SF och Fantasy. Särskilt gammal SF, gärna skrivet tidigt 1900-tal. Att få en glimt av hur man såg på framtiden för 100 år sedan är kul, särskilt böcker skrivna innan elektricitet och bilar kom. Om hundra år kommer folk nog att tycka samma sak om böcker skrivna nu.

Jag läser både på svenska och engelska, det gör att jag kan välja på ännu fler böcker. Jag gillar att läsa på engelska för att hålla igång språket och för att lära mig nya ord.

Vad vore livet utan böcker, det är fantastisk med allt som kan rymmas mellan två pärmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar