måndag 11 april 2011

Rundtur på Öland, första halvan

Kanske ska börja med att säga att jag aldrig varit på Öland tidigare, bara att åka över Ölandsbron och försöka se "Blå jungfrun" i disset var en bra start på min dag. Vi började vår rundtur med att besöka Räpplinge kyrka.



En kyrka mest känd för att vara den "kungliga" kyrka under somrarna. Det är fin liten kyrka, där fanns en altarduk som Gustav V har broderat.

Sedan for vi vidare till Himmelsberga - Ölands museum, där har dom ett litet textilarkiv, litet på så sätt att vi fick dela upp oss i två grupper.


När den andra gruppen tittade vi på konst, sedan gick vi ute också. Just nu finns det ungefär 300 väderkvarnar på Öland, förut fanns den några tusen. Några av dom som finns kvar fungerar men det är långt ifrån alla.


Jag kunde inte heller låta bli att fota snödroppar, som egentligen ska ha blommat över, istället är gräsmattorna blå av Scillor. Men snödroppar är ju bara underbara. Min tulpaner har dock börjat sticka upp i rabatten, jag längtar tills dom börjar blomma.

När det var vår tur i textilarkivet fick vi bland annat se några slitryor, något som jag förknippar väldigt starkt till Öland, dessa gamla ryor är väldigt vackra och jag gillar hur sidorna skiljer sig åt, inte så mycket med det kan var en rutrand som finns på ena sidan men inte på andra.



Efter detta var det dags för lunch, och något annat än kroppkakor hade inte funkat. Även detta första gången för mig, har ätit pitepalt men det är inte samma sak. Jag fick också lära mig att man på Öland äter med smör och ibland för att lyxa till det grädde. Jätte mumsigt, och med paltkoma som resultat. Jag sov när vi for över "Stora alvaret", kunde inte hålla ögonen öppna.

Sedan styrde vi kosan mot Karin Öberg, både för att hör om henne och hennes skapande och för möjligheten att köpa hennes garn Kalinka. Ett helt underbart garn, ganska kostsamt men det betalar sig i resultatet.

Vi var också på Capellagården, men det får bli ett annat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar