söndag 18 augusti 2013

Sista semesterdagarna

På nått sätt är det dom sista semesterdagarna som jag "uppskattar" mest, kanske för att jag helt plötsligt inser att det är inte så lång tid kvar och sedan är det nästan ett år kvar till nästa semester.

Jag har tur som har en make som vet vad jag behöver när jag inte vet det. Den här gång tyckte han att vi skulle fara ut på landet och fiska. Vilka underbara dagar och kvällar vi fick.


Första kvällen vid Lövsjöströmmen, vi var där när solen gick ner. Hela himlen var rosa och solen silade ner genom träden på oss där vi stod vid strömmen och kastade fluga.


Dag två var vi på utflykt, eller snarare upptäcktsjakt, vi hade hoppats på en helt underbar fisketjärn, Risnästjärnen. Men inget fiske där, den var kanske var 50 cm djup. Men precis när vi kom landade två svanar, vet inte om jag har sett svanar i Jämtland tidigare. Det kändes som dom var som oss, dom simmade runt en stund sedan tog dom fart och flög iväg.

Så vi åkte tillbaka till Lövsjöströmmen.


Sista dagen innan vi for hem var vi till Stora Brinnsjön, till familjens favoritställe. Vi kommer dit och får upp fyra öringar, sedan ingenting på två timmar. Men vi ville inte åka hem. När vi kom dit blåste det ganska mycket och så mojnade det. Det blev helt vindstilla, solen började gå ner, och överallt börjar små fisk slå. Några bara en halv meter från oss. Det var så tyst så vi hörde varje hopp. Det var magiskt. Tillslut så våra magar ifrån, middagen hemma kallade. Något av det godaste vi har ätit på länge.


Så idag, den sista dagen. Då jag har fortsatt lite med städningen, annars har jag tagit det lugnt. Och sist men inte minst har jag förberett mig för jobbet imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar