lördag 3 augusti 2013

För glätta livet


Igår skulle jag då bara stryka jämtlandsdrällen, och jag blir inte nöjd. Det blanka från linnet är helt borta, det visste jag jag egentligen redan innan jag började stryka. Men missnöjd blev jag hur som helst. Så jag börjar förbrillt fundera på vem kan äga en mangel som jag kan låna på direkten. Men jag hittade en lösning i min egen tvättstuga. Så God Jul!


Lösningen är inte modern utan från vikingatiden. Man lägger linnet på en hård bräda och så gnuggar man linnet med en glättsten, en slät sten eller en glasklump. Det blir inte riktigt som manglat men det blir mycket bättre än att bara stryka.

I tvättstugan hittade jag en dekorationssten från Jul som fick bli glätsten och en skärbräda i trä som jag brukar ha som underlägg när jag borrar.

6 kommentarer:

  1. Så härligt att väva med lin. Hoppas duken blir blank. Ibland kan man verkligen sakna en riktig, gammaldags stenmangel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blev helt ok, men jag håller med om att jag håller med om att jag saknar en riktigt stenmangel, tyvärr har jag inte plats. Men en liten bordsmangel står på önskelistan.

      Radera
  2. Jag älskar gammaldags redskap. Har ett (nytillverkat, men ändå)mangeldon som ger så fint resultat. Men glättsten har jag aldrig provat, även om jag hört talas om det. Nu blev jag sugen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra med ett mangeldon, kanske skulle önska mig en sånt också. Undrar bara var man hittar någon som kan tillverka ett.

      Fördelen med en glättsten är att den är så liten och om man vill kan man glätta duken när den ligger på plats på bordet.

      Radera
    2. Jag har köpt mitt mangeldon på Björke vävstuga och jag tror de säljer på postorder. Fast jag har en elektrisk kallmangel, använder jag mangeldonet till det det jag vill ha extra fint. Allra helst låter jag det torka på kaveln, då blir det allra bäst.

      Radera
    3. Då ska jag kolla med dom. Tack!

      Radera