tisdag 27 augusti 2013

Hur många linjer får plats på ett papper?


Det är nu länge sedan som jag köpte boken SY! av Jenny Hellström Ruas. Jag har haft svårt att bestämma mig för vilken av alla snygga modeller som jag skulle vilja sy först. Ett av mina "krav" var att jag skulle ha alla material hemma. Och till dom flesta modeller rekommenderar Jenny att det ska vara lite stretch i tygerna, och det kan jag erkänna att jag har inte många tyger med stretch i.

Jag har klippt ut mönstret och provat att lägga ut det på tyget, för att se att det räcker. För i boken står det bara hur mycket tyg det går åt i storlek M, inte min storlek.

Jag började med ladda hem alla mönstermallarna på Jennys hemsida, då gick det lätt att se hur delarna ser ut och var på mönsterarket dom ligger.

Nu ska jag klippa tyget ikväll, sedan blir det riktigt spännande. 

6 kommentarer:

  1. Vad bra att veta , ska göra likadant o ladda hem det. Spännande att se vad du ska sy ( har samma bok)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma får jag säga, det svåra är att bestämma sig. =)

      Radera
  2. Har tänkt på dig efter en folkdräktsfundering som dök upp på min blogg. Blev det någon Hanna-dräkt sedan? Jag kommer ihåg att du pratade mycket om det på Bäckedal och jag tyckte det var en så bra idé!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker på den av och till, just nu lutar det mot att det blir med rekonstruerade folkdräktsdelar. Man kan nästan säga att det skulle vara en reaktion mot 1930-talets jämtländska folkdräkters likriktning.

      SÅ det kommer en Hanna-dräkt, det kanske kommer att ta 10 år till. =)

      Radera
  3. Är också sugen på att sy. Laddat upp med ett bra mönster och lite gardiner och ett draperi. Återvinningsdesigne! Får se om resultatet blir så bra så det är värt att visa på bloggen under hösten! Lycka till med sömnaden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du visar på bloggen, det skulle vara kul att se vad det blir av återvinningsdesignen.

      Lycka till

      Radera