fredag 14 december 2012

Socksjal


Jag var och shoppade i garnkorgens webbshop och vad hittade jag där? Företaget Schoppelwolle som gör så härliga sockgarner säljer sockgarner för färgning som är stickade. Det funkar helt enkelt så att man färgar stickningen och så repar man upp hela härligheten. På så sätt har man större möjlighet att bestämma över slutresultatet.


Det blev till att klicka hem en sock"stickning". I mitt huvud tänker jag dock direkt vidare och att jag borde kunna sticka såna själv på stickmaskinen.

3 kommentarer:

  1. Jag måtte vara korkad eller nåt, för jag förstår inte alls vitsen med att färga en stickad sak för att sen repa upp...? Det blir väl enfärgat oavsett om man färgar som härva eller som stickad "sjal"...???
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Jag kan lova att det kommer inte att bli enfärgat.

    Genom att färga garnet som stickad sjal kan jag färga den så sockarna t ex blir bredrandiga eller foten i en färg som sedan tonar till en annan i skaftet.

    Jag kommer att visa sedan när jag har färgat så kommer det att bli tydligare vad jag menar.

    Jag tror att det kommer att bli häftigt.

    SvaraRadera
  3. Åh, så roligt!Det här har jag vela prova länge. Men att handsticka en rektangel för att sedan färga, repa upp och sticka "på riktigt" har känts som ett lite väl mastigt projekt. Så tack för tipset!

    Det ska bli roligt att se vad du gör med din socksjal.

    Katarina

    SvaraRadera