måndag 3 december 2012

Äntligen är snön här


Nu har det snöat och varit kallt i "massor" av dagar.

Snart kan jag också kasta snöboll som min mormor gör på bilden från 1930-talet.

Och titta på hennes fina kläder, undra vilken som har sytt dom. Har hon gjort det själv? Mormor och morfar var småbrukare med mjölkdjur. Hon var också hemsömmerska och sydde både till sin familj och till andra. Drottning Silvia har en kjol som min mormor har sytt. Tyvärr gick hon bort när jag var 6 år, det är mycket som jag skulle vilja fråga henne.

4 kommentarer:

  1. Hon har säkert sytt själv kläderna.
    Min mormor var stickerska o hade en stickmaskin till hjälp.. det var hennes jobb o jag hann lära känna henne ganska väl..

    SvaraRadera
  2. Oj vad du är lik din mormor!
    /Gertrud

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag aldrig tänkt på.
      Nu har jag frågat runt och det är flera som tycker som dig.

      Radera