fredag 5 juli 2013

Sticka in pärlor med hjälp av tandtråd

Nu är första ledtråden färdig i mysteriestickningen, och jag hittade felet också och fixa det. På näst sista varvet skulle det vara pärlor, tidigare än jag har stickat in pärlor har jag använt en fin virknål, men den kunde jag inte hitta. På Ravelry pratar dom om tandtråd istället, och det har jag provat nu och det funkar jättebra och det är smidigt att ta med.


Börja med att göra en knut i ena änden av tandtråden så att pärlorna inte far av. Jag valde att trä på så många pärlor som det skulle vara på varvet.


När du kommer till maskan som ska få en pärla sticker du bara in tandtråden i maskan och viker den dubbel några centimeter. Dra fram en pärla och trä den över båda ändarna. Ta av maskan från stickan.


Nu är det bara att dra ner pärlan på maskan och sticka den som mönster säger, i mitt fall rät. (Det ser ut som om maskan sitter på stickan det är bara en fotoillusion)


Så här blev det, mina pärlor är storlek 6.

3 kommentarer:

  1. Vad har du för garn till mysteriet? Jag har också hakat på men inte börjat än pga av andra projekt. Ser kul ut så jag ska försöka komma igång nu.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det är jättefiffigt med tandtråd.
    Fick lära mig det av en annan fiffig bloggare och stickvän.
    Och för att göra det ännu fiffigare så tipsade hon om att att använda "flossad" tandtråd. Sån där som är tjockare en bit av tråden. Då kan man dra upp några pärlor åt gången så man har dom lite närmare stickningen. Testa!
    /Ann-Britt

    SvaraRadera