måndag 18 april 2011

Hängslen, aka sista rycket


När jag gick på Sätergläntan för 100 år sen, eg. 2002 - 2003. Påbörjade jag en hängselsärk, allt är klart utom hängslena. I lördag när jag var på dräktbytardagen så blev jag så inspirerad att sy en folkdräkt, och jag har hittat en klänning jag vill sy.

Det är en folklig modedräkt från 1840-talet. Originalet finns på Jamtli och det är där som mönstret finns att köpa. Men för att kunna sy den så måste "underkläderna" vara klar och överdelen är klar det är bara hängslena på särken kvar.

Sen kan jag sy en toile och börja med klänningen.

2 kommentarer:

  1. Ska bli så spännande att se den färdig! Låter som mycket jobb...
    /Ann-Britt

    SvaraRadera
  2. Jo, det kommer nog att bli ganska många inlägg om sömnaden av den =)

    SvaraRadera