måndag 4 april 2011

En stickningshelg i Ängersjötröjans tecken



I lördagsmorse styrde jag och Kamilla bilen mot Härjedalen och Ängersjö för den helgkurs med stickning av Ängersjötröjan som Hemslöjdskonsulenterna anordnat. Det finns några tröjor bevarade från samma område som har samma mönster, blanda annat har nordiska en, Jamtli en, den som fanns på kursen som är i privat ägo.


Ledare under kursen var Karin Kahnlund, målet under kursen var inte att sticka en kofta utan en provbit. Min provbit blev inte så stor eller lång, men jag provade på tekniken, den stora grejen under helgen att sticka tvåfärgstickning och kasta trådarna. Och jag får säga att jag är frälst, visst det tar längre tid men jag får det resultat som jag vill det blir så slät och fint. Jag har stickat så mycket att jag har träningsvärk i ena handen och är beordrad vila.

Jag började på en till provbit, början syns på bild hos Kamilla, men den återkommer jag till sen.

2 kommentarer:

  1. Låter som att det var en fin helg!
    Knit on!
    /Ann-Britt

    SvaraRadera
  2. Det var en helt underbar helg, längtar redan tills nästa gång =)

    SvaraRadera