måndag 11 februari 2013

Frivoliteter på nål


Man kan slå frivoliteter på två sätt, med skyttel som är det vanligaste och med nål. Jag har varit sugen på att prova slå med nål, men jag har inte kommit mig för att köpa någon nål. Så ni kan tro att jag blev glad när jag fick några av en bekant.

Så nu har jag provat, det var inte särskilt svårt att knyta efter några knutar. Det finns för och nackdelar med allt, en fördel är att det är lätt att räkna alla knutarna och väldigt lätt att göra om, så länge som man inte har dragit av knutarna från nålen. En nackdel och jag vet inte om det beror på om jag är ovan eller om det blir så, jag tycker att det bli löst. Jag tycker att jag drar åt stenhårt runt nålen, det är svårt att dra av knutarna från den och ändå blir det löst, i alla fall om man jämför med när jag knyter med skyttel. Men än ger jag inte upp, jag ska prova att knyta med ullgarn också, det tror jag kan bli snyggt.

6 kommentarer:

  1. Spännande verkar det vara. Har inte provat annat än med skyttel,,

    SvaraRadera
  2. Det är lite spännande, ska bli särskilt kul att test med ullgarn sen. =)

    SvaraRadera
  3. Hej svejs ! Det där ser ju jättespännande ut, hur kan jag lära mej det? Mysig och fin blogg du har. // Ulla
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Hej och tack så mycket!

    Det finns flera alternativ, man kan titta på filmer på "you tube" sök på needle tatting. Eller så kan man gå kurs med mig på Nääs 9-10 mars. =)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Såg smycken på nätat som är gjorda efter denna metod, då minns jag att mamma faktiskt gjorde spetskanter måste fråga om hon minns hur man gör. vill verkligen lära mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att hon minns, det är jätte roligt att slå frivoliteter.

      Om hon inte minns hör efter med studieförbunden där du bor, kanske det finns en kurs du kan gå?

      Lycka till. =)

      Radera