lördag 1 oktober 2011

Vävstugebesök i Hammerdal



I torsdag var jag till vävstugan i Hammerdal för att hjälpa till och försöka inspirera. Så vid lunch i torsdags satte jag mig i bilen och körde en timme till Hammerdal. Vävstugan har sina lokalen i Medborgarhuset. Just denna torsdagen hade dom arbetsdag så det var full aktivitet i lokalen. Det vävdes, drogs på varpar, fållades löpare och klipptes mattrasor. För att få ihop till hyran så säljer man sina vävda dukar och mattor bl.a. på Sikåsbua och på markander och lotterier.

Det bjöds på god smörgåstårta och fika. Efter det visade jag lite inspirations material, sedan var det dags för väven som dom hade problem med, en väv som dom började efter analyskursen i februari, så efter lite klättrande och provvävande så fungerade tuskaften men inte mönsterpartierna. Måste rita ett bindemönster så jag ser vad varje tråd ska göra så ordar det sig.


Vävstugan har många aktiva i torsdags var det cirka 25 - 30 stycken där. Det var kul att gå runt att titta i alla vävstolar. I en satt en dukväv i sålldräll, inspirerad av en duk på ett fik som besöktes på en av deras "väv"resor. Just nu planerades för jullöpare och en jämtlandslöpare. Annars var det gardiner, pläd och olika dukar.


När jag satt i bilen hem kände jag mig också inspirerad av alla dessa vävglada kvinnor.

2 kommentarer:

  1. Mäh, var det så lätt att hitta mig?? För enkla ledtrådar, hmrpff... Glad att höra att paketet kommit fram. kram Mia

    SvaraRadera
  2. Jag fick gå igenom några i blogg listan, så såg jag snitsatstickat och då tänkte jag den här måste det vara. Och det första jag såg var sydda necessärer i vaxduk. =)

    SvaraRadera