fredag 14 oktober 2011

60-tals brudkrona


När jag beställde upp boken "handvirkat" från magasinet på biblioteket säger bibliotekarien, "du vet att den är från 1963?". Ja, självklart, det är ju det som gör den extra rolig. Där bland beskrivningar av udd och mellanspetsar, grytlappar, ja till och med en krokadgrytvante fanns två brudkronor. En av dessa fastade jag för, den kändes så där lagom 60-tal som jag har sett på bröllopsfoton från den tiden.

Kul är den att virka också, jag virkar den dock i annat garn och annan storlek på virknålen. Jag har bytt ut virkgarn 20 mot pärlgarn 8 och använder virknål 10 istället för 13. Varför kan man då undra?! Svaret är att Mölnlycke som tillverkade tunna virkgarner tog bort dom från sortimentet för ungefär ett år sedan, vilket är synd. Så jag valde helt enkelt det tunnaste garnet i butiken och det var pärlgarn 8.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar