torsdag 13 oktober 2011

Stärkning av brudkrona

eller annat som ska hårdstärkas till en tredimensionellform.


Det finns olika sorters stärkelse i detta fallet har jag valt att använda mig av verdas stärkelse på tub av permanent typ.


Jag börjar med att hitta en form att stärka på, till min krona blev det en blandningskål och en rund plastbytta som gav den rätta formen. Det är viktigt att hitta en bra form eftersom när stärkelsen har torkat och man inte är nöjd är det bara att blöta upp och börja om.


Efter det blandar jag stärkelsen, jag använde 3 msk stärkelse till 0,5 liter vatten. Rör om så att all stärkelse är löst, den är trögflytande och nästan som lim.


Nu är det dags att lägga ner kronan, låt den gärna ligga några minuter. Rör och krama kronan i stärkelsen så att den blir genomblöt, avsluta med att krama ur kronan så att det inte droppar av den.


Sätt kronan på formen, platta ut alla veck och andra ojämnheter. Om det är en picotkant som på min dra lite i varje picot så att dom ligger huller om buller.


När är det bara att vänta på att härligheten ska torka, det tar olika lång tid beroende på hur tjockleken på garnet, formen och hur tätt det som ska stärkas är. Min krona tog lite mer än ett dygn på sig att torka.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar