fredag 11 maj 2012

Väv på fyra skaft

Bild från Hemslöjdens förlag

Den 9 maj kom Hemslöjdens förlag ut med sin nya bok, "Väv på fyra skaft", av Ann-Mari Nilsson. Dom senaste dagarna har jag tillbringat många timmar på tåg med ett flertal väverskor, så boken har fått gå runt och jag har bett om åsikter om boken.

Det är kul att vävningen lyfts fram särskilt mycket detta året, bland annat utställningen på Nordiska museet och med denna bok.

Det finns flera fina vävar och kvalitéer i boken, jag gillar särskilt plattväven på framsidan. Av bokens vävar är mer än hälften publicerade tidigare i Ann-Maris böcker som hon gjorde med hemslöjden på slutet av 1980-talet, av 27 vävar är 8 nya. Jag tycker om Ann-Maris tidigare vävböcker, både för kvalitéerna och för dom inledande faktakapitlet. Det står mycket matnyttigt där som inte finns i andra vävböcker. Ett faktakapitel som man har tagit med i "Väv på fyra skaft".

Bild från Hemslöjdens förlag

Det är faktiskt så att dom vävar som jag gillar mest i boken redan är publicerade en gång och det kan tyckas lite tråkigt. Några av mina favoriter plattväven på framsidan och en kudde rosengång är bearbetningar ur "inredningsvävar", i original är dom 8 skaft och 6 trampor respektive 4 skaft och 6 trampor. Jag är glad att man har valt att göra om dom till fyra skaft och trampor för dom är jätte fina.

Jag hade gärna sett lite roligare färger på vävarna, på det sättet som man har använt färg i dom tidigare stickböckerna.

Bild från "Inredningsvävar" Ann-Mari Nilsson

 Sedan vill jag göra lite reklam för en av min favoriter, Duk Flott, med en bild från "inredningsvävar" visst blir man sugen på sommar och kaffekalas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar