söndag 20 maj 2012

På tur med Vasa

Senaste gången jag semestrade i Stockholm var 1989, ett bra tag sedan. Jag kommer ihåg Vasa, kanske mest på grund av en souvenirvimpel som jag och min syster fick varsin av.


Så nu när jag ändå var på Djurgården så ville jag åter se Vasa. Till min stora förvåning var det en väldigt lång kö, man kan i det här läget kanske tycka att en nostalgitur inte är värd en så lång kötid. Men jag passade på att träna på min engelska på ett par som ska flytta till Umeå.

Väl inne på museet finns då denna stora träbåten och visst är den imponerade, tanken på antalet arbetstimmar och vilken yrkesskicklighet som behövs för att bygga den. 
Som vanligt så letar jag textila lämningar, När man tänker Vasa så tänker man ju på TRÄbåten, men det finns mycket textil på Vasa.


Allt tågvirke, ett som fångade mitt intresse var detta fyrflätade. Så snyggt i det grova snöret.


Dom stora seglen är alla handvävda, vilket jobb. Jag försökte att fota men jag tror att dom är impregnerade med konserveringsmedel för dom "känns" inte textila och jag tror att det är på grund av någon impregnering.



I några montrar fanns det olika klädesplagg, som denna nålbundna vante.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar