söndag 6 maj 2012

Så har det hänt


... alla åtta skaften är i vävstolen.

Det är snart 4 år sedan jag köpte min Öxabäcks lilla med åtta skaft, då tyckte jag att det var synd att den inte gick att få med 10 skaft och trampor. Och det kan jag nog tänka ibland nu också. Men till saken hör att jag under dom här åren aldrig har vävt med fler än fyra skaft.

Det som gör det ännu lite roligare är om man ställer det emot min vävningshistoria, när jag gick på vävskolan så "bodde" jag största delen av tiden i en vävstol med 20 skaft och trampor, och alla användes. Man kan nog säga att jag var skaftgalning. Samtidigt så är det begränsningarna som gör att jag utvecklas i min vävning, jag måste tänka ett steg längre.

Men nu är det då dags för åtta underbara skaft och trampor.

2 kommentarer:

  1. Jag har 16 skaft på den ena och 12 skaft på den andra Öxabäcken, men väver helst på få skaft.
    Ripsmattor väver jag ofta på 10 skaft.

    SvaraRadera
  2. Ju fler skaft desto större frihet har man till att göra olika bindningar och partier.

    Jag vet inte hur du känner, men oftast behöver jag fler trampor är skaft. Man kanske skulle köpa en dobbyvävstol =)

    SvaraRadera