fredag 5 april 2013

Vändpunkter i livet


Det kommer olika vändpunkter i livet, visa är så himlastormande så dom känns mer som rondeller andra är mera en 90-gradig sväng som egentligen mera bekräftar det man redan vetat.

I mitt vävarliv har jag några vändpunkter som har förändrat hur jag ser på mitt eget vävande och på den utrustning som jag använder.

Den första stora måste ha varit på Sätergläntan och heter kontramarsch, vilken underbar uppfinning. Den öppnade upp för mycket experimenterande och jag kan räkna vävarna vävda på trissvävstol på ena handens fingrar efter den vändpunkten.

En annan stor vändpunkt är vävstolen på bilden, som inte är en kontramarsch. Den stod i vävnings"workshopen" på Helwan universitetet i Kairo där jag och en kompis var utbytesstudenter. Den där sneda vävstolen lärde mig att det är viktigare att det ser rakt ut än att måttbandet visar samma mått på höger och vänster sida, vilket är omöjligt om framknytningskäppen är ett inte alltför rakt armeringsjärn. Jag lärde mig mycket på denna sneda vävstolen och jag förlorade mycket av den respekt jag hade för millimeter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar