söndag 24 mars 2013

Toppen med slända


Jag lärde mig att spinna på riktigt för lite mer än tio år sedan då jag gick på Bäckedals folkhögskola. En förmiddag eller om det var eftermiddag hade vi "Trä för textilare", om jag inte helt missminner mig var det första lektionen som vi gjorde sländor. Inga super snygga estetiska sländor utan sländor som helt enkelt funkar som sländor. Vi fick såga ner en björk gemensamt och ifrån den fick vi sedan såga en skiva till trissa och sedan leta upp en rak pinne till ten. I skivan borrade vi ett hål där pinnen gick i. Som avslut gjorde vi en skåra för garnet.

Det är min favorit slända, den är helt underbar och välanvänd. Mindre på senare tid än för 10 år sedan. Nu har den kommit fram eftersom jag har fått ny ull som jag bara var tvungen att provspinna.  

4 kommentarer:

  1. Jag har också fortfarande kvar min, och stentrissan som David gjorde till mig.
    Men det var ett antal år sen som jag spann senast, det är liksom lite svårt i en lägenhet med katt...
    Tycker förresten att din keramik är jättefin och väldigt Hannaisk, det är så häftigt att du har ett eget uttryck i alla hantverk du provar!

    SvaraRadera
  2. Bäckedalsåret var verkligen underbart, jag kan sakna det. Jag kan förstå att katten riktigt skulle tycka om en slända, jätte kul att leka med.

    Kul att du tycker om keramiken. =)

    SvaraRadera
  3. Vad kul att det går att göra en slända med så enkla metoder. Det ska jag komma ihåg för framtiden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något att prova i sommar kanske? Jag gillar att man kan göra textilaverktyg med enkla medel som funkar jättebra. Det behöver inte vara dyrt och svårt. =)

      Radera