onsdag 27 mars 2013

Fjäderblommor


Så här på dymmelonsdag är det kanske dags att fundera på påskpyntet. Det brukar inte bli så mycket påskpynt, påsken känns så kort. Men lite blir det.

Jag har börjat göra blommor av fjädrar som jag tänkte skulle hamna i en blomgrupp. Att göra blommorna har jag tänkt på länge, det är säkert ett år sedan jag köpte fjädrarna nu tyckte jag att det var dags.

Jag gör en liten bukett av fjädrar och lindar om längst ner med en ståltråd som också fungerar som stjälk, det hela avslutas med att jag lindar med myrtentejp över där ståltråden är lindan över fjädrarna och en bit ner på stjälken.

Imorgon ska jag göra ordning blommorna och så är det påsk här hemma.

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack, hoppas din hand snart blir bra så du kan börja pyssla igen. =)

      Radera
  2. Hej,
    jag har en vävfråga. Hoppas att det är ok att ställa den här.... Du verkar kunnig!

    Jag ärvde en vävstol för en tid sedan och nu har jag lärt mig vävningens grunder och det är jätteroligt! Ett problem bara, varpflätorna blir trassliga! Jag tycker att jag varpar noggrant och helt enligt alla mina vävböckers instruktioner men när det är dags för pådragningen så blir det ett himlans trixande och pillande och trasslande och ofta gitter jag inte trassla upp alltsammans så det blir spill dessutom. Jag har varpat både mattvarp, cottolin och ull och det blir likadant oavsett material. Vad gör jag för fel? Har du några smarta "inside-tips"?
    Tack för en jättehärlig blogg! Det är alltid en av dagens höjdpunkter att titta in och se om du har skrivit något nytt!
    Tack!
    //Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Jag hjälper gärna till med det jag kan, som det är bara att fråga.

      Det är lite svårt för mig att veta "vad du gör för fel" eftersom jag inte vet hur du gör. Det finns ganska många sätt att göra på, alla vävare har sina favoriter och varianter.

      Här kommer några olika anledningar till trassel vid pådragning, om jag inte har skrivit om ditt problem, säg till.

      Problem: Det går inte att få varpen jämnt spänd över hela bredden.
      Min lösning: Låt aldrig en varpfläta innehålla mer än 1000 trådar eller vara mer än 50 cm bred. Testa att varpa fler flätor som är smalare, om du har en pådragningssven kan den personen hålla flera smala varpflätor samtidigt, men det är lättare att reglera spänningen. Kamma inte!

      Problem: Enstaka trådar är lösa och hänger.
      Min lösning: Plocka upp bara den tråden och låt den gå "själv" så du kan spänna den, risk för trassel. Om det bara är en tråd kan jag tycka att det är bättre att dra på den som den är och sedan hänga en tyngd på den eller kappa och fästa som om det vore en knut på den.

      Problem: Varpen är alldeles trasslig vid skälstickorna så dom går inte att röra.
      Min lösning: Sätt säkerhetsbälten på skälstickorna så dom inte längre sitter ihop. Då är du möjlighet att sätta dom på högkant och det brukar gå lättare att flytta på dom. Genom det större mellanrummet mellan stickorna har trådarna större möjlighet att röra på sig.

      Det jag skriver under "min lösning" är inte sånt jag har hittat på utan det är sånt som jag gör, sånt jag tycker funkar. =)

      Jag blir så glad att läsa att du tycker om min blogg, jag hoppas att du kommer att fortsätta att titta in.

      Och som sagt vad om du har några frågor eller funderingar runt vävning eller annat hör av dig.

      Det gäller alla mina underbara bloggbesökare.

      Radera
    2. Tack för hjälpen!
      Jag tror att ett misstag har varit att jag har "kammat" varpen. Bland annat. Vävning verkar vara som mycket annat hantverk i så måtto att själva teknikerna egentligen inte är så komplicerade, finessen ligger i mängdträningen så att man liksom arbetar in kunskapen i händerna. Tips och trix från andra är oumbärligt!

      Radera