måndag 24 september 2012

Luften är alltid fri


"Det är luften mellan trådarna som är viktig". Det sa alltid en av min vävlärare till mig och mina studiekamrater.

I helgen har jag vävt linnepanama för att sedan brodera vävsöm på. Just detta gör det vikigt att den blir kvadratisk, alltså lika många varptrådar som inslag per centimeter. Och då tittar jag på luften eller hålen som blir mellan trådarna, är hålen kvadratiska eller rektangulära?

Men det är inte bara i såna här fall som luften är viktig det är varje gång som man väver, men man tänker inte alltid på det. Mest tydligt blir det när man väver beklädnadstyg för att få till ett följsamt och behagligt tyg är det jätteviktigt med luft mellan trådarna, för vem vill gå runt med tyg som har samma egenskaper som pansar på kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar