söndag 18 december 2011

Jämtlands folkliga kvinnodräkter


Jag funderar ganska mycket på det här med folkdräkt, jag vill gärna ha en. Därför har jag sytt en 1840-tals klänning. Men jag skulle också vilja ha en mer orttypisk. Då finns det en bra doktorsavhandling att ta till.



1941 la Lennart Björkquist fram doktorsavhandlingen "Jämtlands folkliga kvinnodräkter" vid Uppsala universitet. I den redovisar han den sammanställning han har gjort av att läst 2095 bouppteckningar mellan åren 1740 - 1830, förutom bouppteckningarna använder han sig också av en stor inventering gjort mellan 1933 - 1935. I boken redovisas resultaten både i kartform och några bilder på bevarade plagg.

Kartan ovan visar på spridningen av olika färger på strumpor mellan 1740 - 1775. När jag tittar på kartan för 1801 - 1830 kan jag utläsa att i Östersund var det vanligast med röda och blå sockar eller svarta och bruna som precis börjar att komma. Min 1840-tals klänning är grön så frågan är vilken färg som skulle ha varit snyggast.

3 kommentarer:

  1. Jag har precis köpt en alldeles egen folkdräkt från Norrbärke som är mitt ursprung. Den är inte traditionell tyvärr, utan konstruerad på typ 40-talet har jag för mig, men den är ändå jättefin! =) Är så glad över den, väntar nu bara på ett tillfälle att få använda den...

    SvaraRadera
  2. Sååå intressant!!! Lycka till!
    / Iréne i Östersund

    SvaraRadera
  3. Det viktiga är att man tycker om sin folkdräkt så att när man använder den inte känner sig utklädd utan uppklädd. Jag härligt att du har en folkdräkt som du tycker om, hoppa du hittar ett tillfälle snart så att du kan använda den.

    Min ingång till folkdräkter eller folkligdräkt är historiskakläder och sömnad och då har det blivit viktigt för mig. Därför älskar jag alla dessa kartor där man kan se spridningsområden för en viss sorts mössa eller färg på kjol osv.

    Min mamma har en jätte fin dräkt från föllinge konstruerad 1934. Min dröm är att gå tillbaka till orginalplaggen och sy rekonstruktioner av dom. Ska bara hitta tid i vävstolen så att jag kan väva tygerna.

    Tack för din kommentar, hoppas det kommer en bild på din folkdräkt på bloggen, skulle vara kul att få se den.

    SvaraRadera