fredag 25 mars 2011

Förberedelser inför varpning


Ikväll har jag fått användning av min gamla konmaskin som jag fick för några år sen av min kompis C. Jag har haft flyt eftersom jag har hittat tre träkoner till och ett ställ på loppis för nästan ingenting.

Varför detta konande då? För att spara pengar, det är inte så mycket av dessa två färger i varpen, därför köpte jag bara en rulle istället för två, men jag vill varpa med två trådar, då konar jag över halva mängden av det jag behöver till en kon, rätt smart om jag får säga det själv. En annan fråga som jag har burit på rätt länge är, varför har man slutat att sälja bobbiner, ni vet dom där stora i plåt. Helt underbara och omöjliga att få tag på.

Mina koner funkar jättebra så länge det inte är nån större mängd som ska konas, då är det bara att ta fram dom antika träbobinerna.

2 kommentarer:

  1. Det är bra med manicker!
    Jag undrar också var tog plåtbobinerna vägen?

    SvaraRadera
  2. Det är så bra och kul, älskar att ha redskap med historia. Så länge det inte är redskap med historia och "den fungerar bara om man gör så här och håller så här och inte i den ordningen". =)

    SvaraRadera