onsdag 17 november 2010

Jag älskar min redkam


Ibland undrar jag vad jag gjorde innan jag kom i kontakt med en redkam, vilket var när jag gick på Sätergläntan för 8 år sen. Sen minns jag förskedning, flytta skälspröt osv.
Man kan nog säga att jag älskar min redkam och hur mycket den underlättar inga fler förskedsuträkningar, bara positivt.

För dom som inte tror att man kan använda en redkam när man drar på tunna varpar så kan jag lugnt berätta att jag jag använt redkam till lin 35/1, lin 120/2, bomull 60/2 och både glesa och täta vävar.

Det som är i min redkam nu och ska dras på imorgon, om jag har tur och tid, är bröddukar som kommer att finnas till salu på Gaupa.

4 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fin redkam du har. Var har du köpt den? Svårt att hitta en sån på nätet.
    Mvh Maria

    SvaraRadera
  2. Hej, den är köpt från AKs snickeri, samma firma som tillverkar Öxabäck vävstolen. Dom har dom fortfarande till salu på sin hemsida.

    Lycka till med vävningen =)

    SvaraRadera
  3. Hej
    kan du berätta hur man jobbar med en redkam? Jag har en redkam men vågar inte använda den pga att jag inte exakt vet hur.

    SvaraRadera
  4. Hej

    Jag har ett fotat vävtips om det, ska försöka sätta ord till det den närmsta tiden. Hoppas du kan börja använda din redkam efter det.

    Tack för din kommentar.

    SvaraRadera