måndag 29 november 2010

Cryptosporidiuminfektion

Cryptosporidium oocystor
Foto: Marianne Lebbad, Smittskyddsinstitutet


Det är inte varje dag som man får ett meddelande via TV att man inte ska dricka kranvattnet utan att koka det i minst 1 min för det kan finnas cryptosporidium, ett litet urdjur i det. Ett urdjur som ger kraftig magsjuka.

Så här 4 dygn senare och ungefär 3 kilo lättare så vet jag att detta urdjur just nu "dör" i mig, för jag är på bättringsvägen. Jag har bara inte börjat äta än, men dagens meny är, frukost: blåbärssoppa + banan, lunch: kokt torsk + en kokt potatis och middag: hänger på hur det går med lunchen.

2 kommentarer:

  1. Som tur var bara Östersund, och det verkar bli långdraget så det blir skönt att åka bort till Jul och kunna dricka kranvatten. =)

    SvaraRadera