tisdag 3 juli 2012

Ungersk broderi

En av workshoparna som jag deltog i var ungerskt broderi, det var kul att få lära sig något nytt. Eller nytt och nytt, ungerskt broderi består av dubbelsidigplattsöm och stjälkstygn.


Något som var nytt var förhållningssättet till folkligt broderi, vår ledare sitter i en juryn som bedömer om broderierna är godkände utifrån, mönster, färg och utförande. Om man kommer genom nålsögat så får man ett nummer och ett märke att sätta på sitt broderi. Det är samma sak med alla annan slöjd också.


Vi var 10 stycken som dök ner i broderiets underbara värld, några för första gången, några var vi som broderat tidigare.


Jag broderade en blomma, kanske inte mina favoritfärger. När jag sedan fick veta att tidigare så broderade man på läder så kan jag bättre förstå färgvalet, det är mot en läderfärg som färgerna kommer till sin rätt.

Ett bra sätt att fästa tråden fick jag också lära mig, det kommer ett tips om det när jag har fotat några riktigt bra bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar