torsdag 5 juli 2012

Akvarellmuseet

Bland alla diskussioner och workshops under IOV youth kongressen så var vi också på besök på Nordiska akvarellmuseum. Det är ett museum som jag har hört mycket om men aldrig besök tidigare så det var kul att komma dit.


Det första som hända var att vi blev uppdelade i två grupper, ena gruppen fick börja med en guidning och den andra fick måla. Jag var i gruppen som fick börja med att måla.


När vi hade fått våra färger, gult, blått och rött, papper, pensel och vatten, fick vi sätta oss på bryggan i kvällssolen och måla av vattnet. Känslan och strukturen i vattnet. Det var väldigt rogivande att sitta där i solen och bara måla.
Vår andra målningsuppgift var att måla ett självporträtt efter en bild som var i ett glasvatten. Att måla porträtt är inte min starka sida men jag försökte att bara måla på och strunta i hur det blev och bara tycka om stunden.


Efter cirka 40 minuter var det då dags att titta på utställningarna, man har just invigt en ny utställningshall och har därför två utställningar.

En utställning med videoverk av Bill Viola, det var häftigt att kliva in i dom nästan svarta rummen endast utlysta av Bills filmer, jag önskar att jag haft mer ro i kroppen att bara sätta mig ner och ta in hans konstverk. Konstverken som visades hade alla temat Vatten, vilket passar bra i ett museum som nästan hänger över vattnet.


Det andra utställningen visar akvarellmålningar av flera olika nordiska konstnärer. Man kan bli trött under alla dessa hektiska dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar