söndag 27 juli 2014

Dom små detaljerna i Bunden rosengång


Jag har börjat att väva bunden rosengång, det ska bli en kopia som ska visas i Umeå på vävmässan i september. Detta är en av flera kopior av fälltäcksvävar från Jämtland och Härjedalen som kommer att visas.


När jag analyserade mönstret ritar jag upp det på rutpapper, rosengång är ju bra och fyrkantigt. Och så sätter man sig i vävstolen och så upptäcker man alla små detaljer som väven som är svårt att få ner på papper. Som denna lilla bården med romber som är genomgående i hela täcket. Första bilden är på originalet, ser ni inga "luckor". Andra bilden är på min första bård och vävd precis efter rutmönstret, och där hänger inte dom gula rutorna ihop!


Så nu är det till att tänka till när det är dags att väva nästa bård. Vad är då skillnaden?! Jo, jag väver några till inslag gult för att binda ihop dom gula, alltså följer jag inte mönstret dom första fyra inslagen på nästa mönster rad. Att göra så har jag aldrig sätt beskrivas i en bok och jag har inte tänkt på det om det inte var för det gamla täcket som jag tror är vävt av en väverska som har vävt många täcken i sitt liv.

4 kommentarer:

  1. Väver du alltid med 4 inslag per rad eller försöker du kombinera och få ner till 3 inslag per rad där det går? Det tror jag att de gjorde mycket förr för att spara på garn. Dessutom påverkas mönstret på just det sättet du beskriver beroende på hur man trampar, samtidigt som vågeffekten på mönstret också kan bli mindre. Väven blir inte heller så kompakt. Lite knepigt att väva då det sällan blir att man får en upprepad trampordning, men kommer man in i tänket tycker iaf jag att det kan flyta på riktigt fint. Men fungerar ju endast i trissvävstol där man kan trampa ner två trampor samtidigt. Svårt att beskriva begripligt men hoppas du förstår vad jag menar... /Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för att din kommentar och du har helt rätt. Du har gett mig inspiration till ett helt inlägg om detta.

      Om man som jag kan har kontramatch så får man knyta upp två tuskaftstrampor så kan man väva som du säger. Så jag har provat att väva som du säger och det blir helt rätt, men inslagstätheten blir helt annorlunda mot det jag har vävt tidigare så jag får fortsätta som jag har börjat.

      /Hanna

      Radera
  2. Vilket roligt uppdrag du har fått! Spännande att se det färdiga resultatet i Umeå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Jag håller med dig att se alla vävarna samlade och att få lägga ut dom på textilhemslöjd.se så att alla kan väva dom.

      /Hanna

      Radera