lördag 5 april 2014

Pådragen, solvad och skedad


Nu är mattvarpen som jag varpade i torsdag pådragen, solvad, skedad och till och med framknuten.

Jag testade också att flytta redkammen från att den står på sträckbommen bak till att den sitter i slagbommen. Det är så jag lärde mig att använda den från första början på Sätergläntan och sen på Väfskolan fick jag lära mig att ställa den på sträckbommen, med fördelen att då kan den sitta kvar hela solvningen och skedningen.

När jag vävde plädarna så förskedade jag för så gör dom i den vävstugan där jag lånade vävstol. Dom använder pådragningsknekt, precis som jag, och jag upplevde att det blev jämnare spänning med skeden i slagbommen än när jag drar på med redkammen på sträckbommen. Idag tänkte jag att jag skulle testa det i min vävstol och jag upplever att det blir bättre med redkammen i slagbommen än att den står på sträckbommen.

Det här är ett typiskt exempel på att det är bra att testa olika metoder, ibland är det bra att revidera sina arbetsmetoder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar