tisdag 27 mars 2012

Cut-Up Couture

bild från Bokus
Det är när jag läser böcker som "Cut-Up Couture" av Koko Yamase som jag inser att det är skillnad på återbruk och återbruk. Denna boken tar avstamp i modevärlden, kläderna skulle lika gärna ha sålts på H&M. Jag tror att det är kulturellt, boken är ursprungligen från Japan. I Sverige så hänger återbruk ihop med slöjden och i Japan med mode. Det jag slutligen syr kommer nog att vara en kombination av dom två, det brukar bli så.

Kläderna i boken har som ursprung i stora långärmade sweatshirts och skjortor. Dessa klipps isär och sätts ihop på olika sätt för att skapa draperingar och form till plaggen. Jag gillar särskilt kjolen som är ihop sydd av 5 skjortärmar och en tunika av två stora t-shirts.

Nu blev jag riktigt sugen på att springa iväg och köpa stora herrskjortor och tröjor, eller kanske rent av länsa sambons garderob, det borde finnas något där som kan göras om?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar